rss

"Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne, żeby rozwijać wszechstronnie dziecko" (cytat L. Wygotski)
31 mar

Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności Bilingual Future to narzędzie, które znalazło miejsce wśród programów realizowanych w Miejskim Przedszkolu nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach. Pozwala on na polisensoryczne poznawanie ale również na skuteczne wykorzystanie umiejętności językowych dzieci w życiu codziennym.   
Program Powszechnej Dwujęzyczności umożliwia naszym dzieciom codzienny kontakt z językiem angielskim. W tej przygodzie towarzyszą przedszkolakom multimedialni przyjaciele. Materiały audiowizualne zawarte w programie stwarzają możliwość do osłuchania się dzieci z językiem oraz jego prawidłową wymową. Poprzez zabawy muzyczne, ruchowe i plastyczne dzieci w aktywny sposób uczestniczą w procesie nauki języka obcego, ucząc się prostych rymowanek, wierszyków czy piosenek. Program jest atrakcyjny. Kolorowe postacie i bohaterzy zachęcają dzieci do udziału w zajęciach, podczas których przedszkolaki przede wszystkim świetnie się bawią.        
Zadania realizowane są codziennie. Każdy nowy blok tematyczny rozpoczyna się od obejrzenia historyjki o bohaterach. Dzieci z niecierpliwością oczekują kolejnych ich przygód. Podczas wprowadzania nowych słów zawsze prezentowane są obrazki, które potem zostają wykorzystywane podczas zajęć. Dzieci bardzo szybko przyswajają piosenki, zwroty oraz pojedyncze słowa. Chętnie uczestniczą w proponowanych grach i uzupełniają karty pracy. Codzienne spotkanie z językiem sprawia, że nie boją się go używać. Cały proces jest bardzo naturalny i sprawia, że język przestaje być „obcy”.
Niewątpliwą zaletą Programu Powszechnej Dwujęzyczności jest fakt, że codzienna praca prowadzona jest przez nauczycieli którzy nie tylko nie są dyplomowanymi anglistami ale często w ogóle nie znają języka lub jedynie pojedyncze zwroty i wyrażenia. Początkowo budziło to niepokój wśród wychowawców przedszkola Jasia i Małgosi, jednak już po kilku pierwszych zajęciach przekonali się, że są organizatorami codziennych, kontekstowych zabaw, które w świat języka angielskiego wprowadzają nie tylko dzieci ale także ich samych.  
Dwujęzyczność jest niewątpliwie aspektem nad którym warto się skupić i popracować. Dwujęzyczne dzieci pracują szybciej i bardziej efektywnie. Dobrze radzą sobie z wyzwaniami i osiągają lepsze rezultaty co z pewnością zaowocuje w ich późniejszym, dorosłym już życiu.

Poniżej link do krótkiej prezentacji programu, obejmującej zarówno poziom dla dzieci młodszych – Baby Beetles jak i starszych – Tom and Keri:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cYdU-vrsiqk&fbclid=IwAR1GZeA0J4MeoNvIO67dUhqtt7ZTlNsqXUNJkFraspd3oSRkmvPWdMPCKu8

Ponadto, poza Międzynarodowym Programem Powszechnej Dwujęzyczności Bilingual Future, dzieci zapoznawane są ze słownictwem obejmującym szeroką tematykę dnia codziennego. Wszystko oczywiście odbywa się m.in. w oparciu o zabawy muzyczne, ruchowe, multimedialne, które są pomocne w procesie przyswajania nowych zagadnień.

Tematyka zajęć w roku szkolnym 2020/2021 wraz z przykładowymi piosenkami i zabawami https://docs.google.com/document/d/165MCL_mlN8dyLMcmEtbFwekb8ap_NSCiVdae0WQtuJQ/edit?usp=sharing

31 mar |